Portofolio

 

Handgemaakte scenery voor de Nederlandse modelspoorbaan

Geeft u een inzicht van een aantal opdrachten welke ik de afgelopen jaren heb gebouwd:

Station Den Haag HS in schaal H0

 

Op de model spoor dagen in Rijswijk stond iemand te kijken naar het Station Hollands spoor op de baan van de Haagse module groep en vroeg aan zijn buurman, wie zou zoiets voor mij kunnen bouwen?, hij wist wel iemand en bracht hem met mij in contact.

 

Dit was de grootste uitdaging die ik ooit heb gekregen en vrienden hebben mij geholpen met het realiseren van dit project.

 

De tekening van Station Hollands Spoor heb ik gekregen dankzij de medewerking van de Haagse Modelbouw club waar ook een model van station Hollands spoor staat in schaal 1:100 gebouwd van karton.

 

Het ontwerp is van de architect Margadant, de stijl is internationale neorenaissance.

Märklin Store Utrecht in schaal H0

 

De winkel is van Kuypers Hobby huis dat er tegenover is gevestigd, dit model is in de schaal HO, ook van Kuypers hobby huis bestaat een model in HO dat regelmatig in de etalage van de winkel aan Minrebroederstraat in Utrecht is te zien.

Station Amersfoort in schaal H0

 

Dit station in H0 te bezitten was een droom wens van de huidige eigenaar.

Het contact met mij werd op een model spoor beurs gelegd.

Het orginele station stamt uit 1902 en het model is uitgevoerd zoals het station in de jaren dertig was.

Ooit ontworpen door dezelfde architect als van station Den Haag HS, Margadant.

De verschillende details zijn uitgevoerd in de art nouveau stijl.

Rietveld Schröderhuis Utrecht in schaal H0

 

Ooit zei iemand dat dit schaalmodel in HO en N mooier is dan het orgineel, dat was een mooi compliment.

Het orgineel staat er al bijna 90 Jaar en was voor die tijd heel modern in alle opzichten maar gaf toen een schok effect.

In dit huis zijn alle denkbeelden van Rietveld verwerkt.

Seinpost Maastricht in schaal H0

 

Een ontwerp van mijn favoriete architect Sybolt van Ravesteyn dat heel markant aanwezig is op station Maastricht.

Helaas zijn veel spoorse bouwwerken van hem gesloopt.

Hij word dan ook wel de meest gesloopte architect genoemd.

Zomerhuisje van Rietveld in schaal N

 

Dit huisje was indertijd, 1934 ontworpen voor de vrouw van Sybolt van Ravesteyn en in de buurt van Breukelen aan het water.

Rietveld van zeer goed bevriend met van Ravensteyn.

Dit schaalmodel staat in de duinen van Zolderop aan Zee.

Rotterdam CS in schaal N

 

De bouw van dit station in N is ontstaan op mijn advies en bedoelt als een herinnering aan de jeugd van de eigenaar van Project zolderop.

Rotterdam CS, eveneens van architect van Ravesteyn dat helaas ook weer gesloopt is.

De hal van het model is transparant aan beide zijden waardoor er goed zicht is op het treinverkeer .

In de hal zelf is een plaats kaarten kantoor en een bloemenwinkel.

In de vleugels zitten een hamburger restaurant, een tijdschriften kiosk en een reisbureau.

Woonhuis van Ravesteyn in schaal H0

 

In 1932 ontwierp de architect Sybold van Ravesteyn (1889-1983) dit woonhuis voor zichzelf. Hij bleef er tot 1981 wonen. In 1996 werd het huis door zijn zoon Charles overgedragen aan Vereniging Hendrick de Keyser onder de voorwaarde dat het huis en inrichting ongewijzigd zullen blijven.

 

Het vrijstaande huis is ontworpen in de stijl van het Nieuwe Bouwen. Het pand is opgetrokken in gele baksteen met stalen deuren en kozijnen. Van Ravesteyn ontwikkelde gaandeweg een voorliefde voor ronde en krullende vormen en bij dit huis is hiervan de eerste aanzet te zien.

 

De plattegrond heeft een onregelmatige vorm. De begane grond bestaat uit een grote leefruimte, een hal, keuken, bijkeuken en garage. De woonkamer beslaat één grote ruimte waar plaats is voor het woon-, eet- en werkgedeelte. De grenzen worden slechts aangegeven door belijningen op de vloer en het plafond. De werkhoek heeft een verlaagde lichthemel omdat Van Ravesteyn hier voornamelijk in de avonduren werkte.

 

Op de verdieping zijn drie slaapkamers, een badkamer en een dakterras. Het ronde raam in de ouderslaapkamer paste de architect ook veelvuldig toe in zijn stationsarchitectuur.

 

Het huis is eenvoudig van constructie en zelfs uitgesproken sober in de afwerking. Het ijzerwerk van de ramen en de deuren, de trapleuning, het verchroomde traphekje en de aluminiumplinten werden vervaardigd in de constructiewerkplaats van de spoorwegen. Voor de vele kasten is gebruik gemaakt van oregon-pine triplex. Waarschijnlijk wilde de architect een huis bouwen met bescheiden middelen waarin het prettig was om te wonen.